GAPS familie en een zwangerschap

Een GAPS familie is een familie die worstelt met psychische en lichamelijke problemen, zoals autisme, hyperactiviteit en ADHD, dyslexie, dyspraxie, depressie, schizofrenie, bipolaire stoornissen, obsessieve-compulsieve stoornissen, eetstoornissen, epilepsie en meer.
Lees hiervoor het hoofdstuk The Families in het GAPS boek waarin wordt uitgelegd wat een GAPS familie is. De informatie hier is bedoeld als toevoeging aan wat is beschreven in het boek.

Een nieuwe baby in de GAPS familie
Ouders die een kind hebben met autisme, ADHD, dyslexie, dyspraxie of welke andere GAPS conditie dan ook, zijn terecht bezorgd als ze een nieuwe zwangerschap ‘plannen’. Niemand wil opnieuw een kind met lichamelijke en psychische problemen op de wereld zetten. Om jezelf de beste kansen te geven een gezond kind te krijgen is het belangrijk daarover al na te denken vóór de feitelijke zwangerschap. Als je al zwanger bent is het het beste om onmiddelijk aanpassingen door te voeren.
De belangrijkste verandering vóór de conceptie is het voedingspatroon van allebei de ouders. De voedingstoestand van de toekomstige ouders is één van de belangrijkste dingen als het gaat om gezonde nakomelingen. Vanaf het moment dat de zwangerschap begint moet de moeder haar gezonde voedingspatroon voortzetten. De vader hoeft dat niet, maar als hij dat wel doet zal hem dat zowel geestelijk als lichamelijk gezondheidsvoordelen opleveren waardoor hij beter in staat is de moeder gedurende de zwangerschap en bevalling bij te staan.
Als er geen ernstige spijsverteringsproblemen bestaan, allergiën, chronische vermoeidheid, lethargie of andere specifieke GAPS symptomen, dan raad ik aan het full GAPS dieet te volgen gedurende vier á vijf maanden voorafgaande aan de zwangerschap. Als er sprake is van aanwijzingen voor het GAP-Syndroom in één van beide ouders en de moeder in het bijzonder, volg dan het volledige GAPS protocol totdat je je gezonder voelt en klaar bent voor de zwangerschap.
Als je al zwanger bent, ga dan direct over op het full GAPS dieet. Hoewel het raadzaam is je te verdiepen in het introductiedieet en de aanbevelingen van de introductie van gefermenteerde voedingsmiddelen te volgen, aangezien deze voorzichtig en in kleinere hoeveelheden toegevoegd dienen te worden.

Lees het GAPS boek om je verder te verdiepen in het volledige dieet. Hier geef ik slechts de belangrijkste aanwijzingen.

  • Wees strikt in het vermijden van al het fabrieksmatig verwerkte voedsel (alle pakjes en blikjes), frisdranken, suiker en additieven als geur-, kleur- en smaakstoffen.
  • Vermijd uit eten gaan! Buiten de deur eten maakt het je onmogelijk verwerkte vetten en oliën , kunstmatige toevoegingen, slechte kwaliteit eiwitten, koolhydraten en ander schadelijk voedsel te mijden. Maak thuis vers voedsel van verse ingrediënten. Onthoud dat ongeveer 85 % van alles wat je zoal eet op een dag, gemaakt moet zijn met vers vlees, vis, eieren, goede kwaliteit zuivel, groenten en natuurlijke vetten. Gebak van notenmeel en gedroogde vruchten, honing en fruit moeten worden beperkt tot een tussendoortje.
  • Neem dagelijks zelfgemaakte vlees- en bottenboullions in de vorm van soepen, stoofpotten en warme dranken. Vlees- en botten bouillons voorzien je kind van vele gezondheidsvoordelen zoals een sterk spijsverterings- en immuunsysteem, krachtige botten en spieren en een groot uithoudingsvermogen. Eet alle gelatine-achtig vlees en spierweefsel dat rond de botten zit als het is gekookt. Warme bouillon, aangevuld met wat ‘levende’ yoghurt of kefir helpt je door ziekteperioden heen.
  • Schenk bijzondere aandacht aan de vetten: dit zijn de hoofdbestanddelen bij de aanmaak van hormonen. Neem dan alleen natuurlijke vetten als boter, room en dierlijk vet, koudgeperste olijfolie en/of kokosolie. Nuttig er meer van dan gewoonlijk aangezien je baby dit nodig heeft bij de groei.
  • Introduceer geleidelijk aan gefermenteerde groente. Dit is niet optioneel! In het bijzonder tijdens de zwangerschap. Het voorziet je baby van vitamine B en K en bovendien helpt het bij de vertering en absorptie van voedingsstoffen.
  • Het is belangrijk om rauwe zuivel te eten. De voordelen van rauwe melk, boter, kaas en room zijn niet te vergelijken met hun gepasteuriseerde tegenhanger. Als het niet verkrijgbaar is, neem dan voldoende biologische boter, yoghurt, kefir, traditioneel geproduceerde kaas, zure room en crème fraîche. Eet regelmatig lever en ander orgaanvlees. Lever is, naast vele andere voedingsstoffen, rijk aan foliumzuur wat vele klachten helpt voorkomen.
  • Als de spijsvertering normaal is kun je aardappelen, zuurdesem brood en volle granen in matige hoeveelheden eten. Onthoudt dat al dit soort koolhydraten gegeten moeten worden met behoorlijk wat vet om de vertering te vertragen en de voedingswaarde te vergroten. Zorg dat er over je gezegd wordt: “Ze houdt van een stukje brood bij haar boter!”
  • Naast goede voeding, zou je een goede kwaliteit probioticum kunnen nemen en vergeet niet om wekelijks vette, wilde vis te eten.

Andere belangrijke zaken vóór en tijdens de zwangerschap

  1. Reduceer de toxinebelasting op je lichaam en daarmee op dat van je baby.
    Alles waaraan een zwangere wordt blootgesteld komt terecht bij het kind. In deze vervuilde wereld wordt een meerderheid van de kinderen geboren met een zekere toxinebelasting die de constitutie en gezondheid van het kind ondermijnen en het, zowel geestelijk als lichamelijk, kwetsbaar maken. Het vermijden van valkuilen maakt dat je een gezonder kind met een kleinere toxinebelasting ter wereld brengt. Lees het hoofdstuk Detoxification in het GAPS boek. Voor een succesvolle zwangerschap is het belangrijk je lichaam toxinevrij te houden.
    Vermijd alle chemicaliën als verzorgingsproducten, make-up, parfum, haarverf, schoonmaakmiddelen, pesticiden, dry cleaning, verf, etc. zoveel als je kunt. De zwangerschap is niet een goed moment om je huis te re-stylen en nieuwe meubels te kopen aangezien deze dingen een verscheidenheid aan toxinen met zich mee brengen. Vermijd bezoek aan de kapper, zwembaden, winkelcentra, ziekenhuizen en alle plekken met een chemische geur.
    Mijd de tandarts als de pest! De meeste materialen die zij gebruiken zijn giftig. Als je persé een gaatje moet laten vullen, vraag dan om een witte vulling en weiger amalgaam.
    Gebruik géén drugs/medicijnen. Onderga medisch onderzoek alleen dan wanneer het strikt noodzakelijk is. Onderzoeken lijden tot behandelingen en gebruik van medicijnen.
    Wees je bewust van wat in je leefomgeving je kind op een negatieve manier zou kunnen beïnvloeden: straling, vervuiling, elektriciteitsmasten, slechte kwaliteit water, etc. Onderneem aktie om deze dingen te vermijden.
  2. Geniet van je zwangerschap!
    Vanaf het moment dat je zwanger bent zou je baby alle prioriteit moeten hebben. Al het andere komt op de tweede plaats. Het doet niet ter zake wat je van plan bent te gaan doen, je eerste gedachte behoort te zijn: op welke manier beïnvloedt dit mijn kind? Of dit gaat om een baan, vakantie, bezoek aan familie of vrienden – alles zou in het teken moet staan van je kind. Je doet of laat dingen, in het belang van je kind. Belast jezelf niet teveel en probeer niet al te veel te doen.
    Méér dan stress zelf, is de manier waarop je ermee omgaat een punt van aandacht, dus probeer je reacties in het dagelijks leven te beheersen en onder controle te hebben. Benader situaties kalm en doordacht. Gevoel van humor doet wonderen. Ontloop mensen die je het gevoel geven tekort te schieten of je schuldig of verdrietig doen voelen. Zoek gezelschap waarbij je je prettig en gelukkig voelt.
    Een goede nachtrust is essentieel. Zorg ervoor dat je bed zacht en comfortabel is zodat je goed slaapt, met name in de laatste fase van de zwangerschap. Doe elke middag een dutje: dit is een must voor elke zwangere vrouw! Plan je dagen zo dat je ‘s middags kunt gaan rusten, ook al val je niet in slaap.
    Ook dagelijkse (rustige) wandelingen in de frisse lucht zijn essentieel en een goede vorm lichaamsbeweging.
  3. De voorbereiding op de geboorte en borstvoeding.
    Het is erg belangrijk het geboortekanaal voor te bereiden op de bevalling. Traditioneel werd dit door vrouwen altijd gedaan. Dit doe je door het geboortekanaal te bevolken met de juiste flora door elke dag na bad of douche yoghurt of kefir aan te brengen op je geslachtsdelen zowel als op je borsten en onder je oksels. Laat dit drogen voordat je je aankleedt. Breng één maal per week ‘s avonds voor je gaat slapen een capsule met kwalitatief goede probiotica in je vagina. Als alternatief kun je yoghurt of kefir gebruiken, gedrenkt in een stukje katoen en dat een paar minuten laten zitten. Naarmate je lichaam bevolkt raakt met de juiste flora zul je meer beschermd zijn tegen ziekmakende microben en je baby zal bij de geboorte jouw gezonde flora overnemen. Het aanbrengen van gezonde flora op je borsten en onder je oksels helpt mastitis (borstontsteking) voorkomen en voorziet je baby van probiotica. Blijf hiermee dus doorgaan wanneer de baby is geboren. Als je baby is geboren, lees dan de pagina GAPSDieet en uw baby.

Bron | Vertaald na goedkeuring Dr. Natasha Campbell-McBride (c) www.GAPSDieet.nl